Shell probeert aandeelhouders te sussen over klimaat
Oliemaatschappij Shell schrijft aandeelhouders in een brief dat fossiele brandstoffen nog zeker tot 2050 nodig zullen zijn. Het bedrijf probeert ze zo gerust te stellen dat de olievoorraden geen nieuwe zeepbel zullen blijken op de beurs.
Onder investeerders groeit de vrees voor zo’n “CO2-bubble”: een overschatting van de waarde van bestaande olievoorraden, omdat toekomstige klimaatverdragen en wetten het gebruik van die olie moeilijker of onmogelijk zullen maken en van die voorraden zogenaamde “stranded assets” zullen maken.
Reden genoeg voor Shell om een brief te sturen naar belangrijke aandeelhouders, waarin dat risico geminimaliseerd wordt. De wereld zal nog decennia lang olie en gas nodig hebben, stelt Shell, en dus blijven vraag en prijzen op niveau. “De theorie van de ‘stranded assets’ of het concept van de ‘carbon bubble’ leidt de aandacht af van de realiteit van een groeiende bevolking, hogere welvaart en groeiende vraag naar energie”, schrijft JJ Traynor, hoofd Investeerdersrelaties.
In de brief maakt Shell zich dan ook sterk dat fossiele brandstoffen nog zeker tot het midden van deze eeuw voor 40 tot 60 procent van de wereldwijde energiemix zullen uitmaken. Ondanks teleurstellende tests blijft Shell sterk geloven in de afvang en opslag van CO2 (CCS) als een doorslaggevend middel om de klimaatverandering op korte termijn onder 2 graden Celsius te houden. Het zal zeker deze hele eeuw duren om de klimaatverandering op te lossen, schrijft Traynor.
Groeiende onzekerheid
Analisten zien in de toon van de brief een teken dat Shell zich zorgen maakt over de groeiende onzekerheid bij aandeelhouders en potentiële investeerders. Die onzekerheid wordt gevoed door rapporten zoals de Carbon Bubble-analyse van het Carbon Tracker Initiative, een denktank van deskundigen. Zij waarschuwen voor een snel dalende waarde van aandelen in oliebedrijven naarmate verder duidelijk wordt dat de vraag naar olie niet verzoenbaar is met een stabiel klimaat.
Tegelijk wordt steeds meer duidelijk dat de oliebedrijven ook op de beurs met meer verzet te kampen krijgen door de zogenaamde “divestment”-campagne. Daarin worden aandeelhouders opgeroepen om niet te investeren in grote CO2-vervuilers.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Analyse
-
Column
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws