Industrie ontwaakt uit de coma

Enkele sectoren van de Argentijnse economie, die in 2001 nog op sterven na dood was, beginnen stilaan tekenen van leven te vertonen. Vooral de schoenen- en textielproductie, de speelgoedfabrieken en de autobandenindustrie doen hun voordeel bij de ontkoppeling van de peso met de dollar. Lokale producten winnen marktaandeel op importproducten, maar blijven geconfronteerd met een erg zwakke binnenlandse vraag en een gebrek aan investeringen.


In de jaren negentig werden Argentijnse producten van de markt verdrongen door importartikelen. Die waren toen veel goedkoper omdat de Argentijnse peso bij wet gekoppeld was aan de waarde van de Amerikaanse dollar. Die koppeling is intussen losgelaten: een dollar kost nu 3,16 peso. Vooral exportgerichte sectoren doen daar hun voordeel bij. Zij krijgen nu meer pesos voor hun koopwaar, vooral petroleum en producten uit landbouw, veeteelt en visvangst.

Maar nu klimt dus ook de lokale industrie uit het dal: Zij palmen hun thuismarkt weer in na het wegvallen van de buitenlandse concurrentie. Er gaan weliswaar elke maand meer winkels failliet, maar bij de overlevers is er een radicale ommezwaai in de herkomst van de koopwaar: van overwegend buitenlandse naar hoofdzakelijk binnenlandse producten.

In de jaren tachtig produceerde de Argentijnse schoenenindustrie 110 tot 115 miljoen paren per jaar, zo legde Carlos Bueno, voorzitter van de schoenenfederatie, uit aan IPS. In 2001 was dat aantal teruggevallen tot 36,6 miljoen paren. “42 procent van de schoenen kwam uit het buitenland, twee derden daarvan uit Brazilië”, aldus Bueno.

Eind 2001 werd de toestand zo kritiek dat de schoenmakers tijdens een luidruchtige protestactie voor het regeringsgebouw duizenden schoenen op straat dumpten. “We werkten toen op 10 procent van onze productiecapaciteit en later zelfs op vijf procent. Intussen zijn we aan de beterhand omdat de import vrijwel van de markt is verdwenen.”

Intussen blijft toch nog altijd 60 procent van de productiecapaciteit in de schoenensector onbenut. Dat komt omdat de koopkracht van de Argentijnse consument nog altijd erg laag ligt. Sinds de zomer van 2001 werden 30 procent minder schoenen verkocht. “De mensen kopen enkel nog eten”, zei Bueno. De producenten kunnen een deel van dat verlies echter goedmaken door opnieuw uit te voeren naar de Latijns-Amerikaanse buurlanden, markten waarop ze sinds de jaren negentig niet meer aanwezig waren, en naar nieuwe afzetgebieden in de Verenigde Staten, Europa en China. Bueno voorspelt een groei van zeven procent in 2002 en in 2003 “nog flink wat meer”.

Hetzelfde verhaal doet zich voor in de textielsector, waar de machines een voor een opnieuw worden opgestart. Het marktaandeel van buitenlands textiel viel terug van 55 procent in 2001 tot 8 in mei 2002. Ook de fabrikanten van autobanden, glaswerk, chemische en farmaceutische producten, muziekinstrumenten, cosmetica en wijn merken een begin van heropleving.

Het grootste probleem blijft het gebrek aan krediet. Volgens het Argentijnse Nationale Instituut voor de Statistiek kromp de industriële productie in de eerste vijf maanden van 2002 met 16 procent tegenover dezelfde periode in 2001 en zal dat niet veranderen zolang er niet opnieuw geld komt voor investeringen. Om de aarzelende heropleving enig macro-economisch elan te geven moeten volgens het Instituut ook de automobiel-, bouw- en dienstensector er weer bovenop komen.

Argentinië kampt na vier recessiejaren met een werkloosheid van 23 procent en een torenhoge staatschuld. De helft van de 37 miljoen Argentijnen leven in armoede en miljoenen kleine spaarders kunnen nog altijd niet vrij beschikken over het geld dat ze op de bank hebben staan.

Ref: la if

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.