India mist brandstofsubsidies

De afschaffing van de brandstofsubsidies in India leidt tot een felle reactie van de oppositiepartijen, maar deskundigen zijn het erover eens dat de subsidies niet ten goede komen aan de arme bevolking of het milieu.
Eind juni besliste de Indiase overheid om de brandstofprijzen te dereguleren, waardoor de prijs van autobrandstof meteen met 6,7 procent steeg. Ook diesel werd 5 procent duurder, hoewel die nog niet gedereguleerd om de landbouwsector voorlopig te ontzien. De subsidies werden ook verminderd voor LPG, huishoudelijk gas en kerosine, dat gebruikt wordt om te koken in miljoenen huishoudens.

De oppositiepartijen organiseerden begin juli meteen een nationale staking, maar de overheid hield voet bij stuk. De regering wil zich schikken naar de internationale trend om de economie klimaatvriendelijker te maken. “In de wereldwijde strijd tegen de klimaatverandering kan geen verantwoordelijke regering nog openlijk fossiele brandstoffen subsidiëren”, zegt Anumita Roychowdhury van het Centrum voor Wetenschap en Milieu.

Markt verstoord



Maar vooral de grote prijsanomalieën gaven in India de doorslag, omdat de subsidies vaak onvoorziene effecten hadden. Kerosine die voorzien was voor arme gezinnen werd bijvoorbeeld opgewerkt en doorverkocht als brandstof voor voertuigen. Die praktijk verstoorde de markt, en de brandstof zorgde door een slechte verbranding bovendien voor meer slijtage aan de motor en meer luchtvervuiling.

De subsidies voor diesel, die voorzien waren voor tractors en irrigatiepompen, leidden dan weer tot een enorme toename van het aantal dieselauto’s, waaronder luxewagens. Volgens Roychowdhury gaf die trend aanleiding tot een echte “verdieseling” van de Indiase autovloot, met alle gevolgen van dien voor de luchtkwaliteit in de Indiase steden.

“De asymmetrie in de prijs heeft er onverwacht voor gezorgd dat de bestuurders sneller voor diesel kozen”, zegt ook Kaushik Ranjan Bandhyopadhyay van het Asian Institute of Transport Development. Volgens Bandhyopadhyay creërden de subsidies voor LPG nog grotere anomalieën. In plaats van de arme gezinnen was het vooral de middenklasse die ervan profiteerde, zegt hij.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.