Bio-ethanol houdt uitstoot in São Paulo onder controle

Het Braziliaanse São Paulo, de grootste stad van het zuidelijk halfrond, zag zijn uitstoot van broeikasgassen vorig jaar niet veel stijgen ten opzichte van het jaar voordien. Dat is vooral aan de vervanging van benzine door bio-ethanol te danken, zeggen experts.

  • CC Fernando Stankuns Avenida 23 de Maio, São Paulo. CC Fernando Stankuns

Energie en afval, de grootste boosdoeners, stootten vorig jaar 16,4 miljard ton CO2-equivalenten uit; daarin zitten behalve CO2 ook broeikasgassen als methaan en stikstofoxiden (1 CO2-equivalent staat gelijk aan het effect van de uitstoot van 1 kilogram CO2).

De cijfers komen uit een inventaris die is opgesteld in opdracht van het milieudepartement van de miljoenenstad.

Met 16,4 miljard ton ziet São Paulo zijn uitstoot licht stijgen ten opzichte van 2010, toen de uitstoot net geen 16,1 miljard ton bedroeg. In 2003, toen de analyse voor het eerst werd uitgevoerd, bedroeg de uitstoot 15,1 miljard ton.

Vervanging door bio-ethanol

“De stijging van de emissies is klein in vergelijking met 2010”, zegt Vinicius Ambrogi, zaakvoerder van Geoklock, een van de bedrijven die voor de inventaris verantwoordelijk is. “Dat komt hoofdzakelijk door de vervanging van benzine door bio-ethanol. Auto’s zijn de belangrijkste uitstoters. Die verandering duwt de cijfers omlaag.”

São Paulo is de grootste stad van Brazilië, met ook de grootste bevolking. Hij telt meer dan 11 miljoen inwoners. Op het zuidelijk halfrond is er geen enkele stad met meer inwoners, en in hele wereld moet São Paulo maar vijf steden laten voorgaan.

Benzine goedkoper

Brazilië was een pionier in de bio-ethanolproductie. Die vindt zijn oorsprong in het Nationale Alcoholprogramma (Proalcohol), dat in 1975 werd opgestart om de Braziliaanse afhankelijkheid van olie te verkleinen, een gevolg van de oliecrisis van 1973.

Deze zomer trok de Braziliaanse bio-ethanolindustrie aan de alarmbel  omdat het aantal auto’s dat op ethanol rijdt, daalt. In 2009 reed 54 procent van de gewone auto’s op een mengsel van benzine en ethanol, dit jaar is dat amper nog 35 procent.

De productie van bio-ethanol, dat uit de sacharose in suikerriet wordt gewonnen, is relatief duur. Benzine en diesel zijn nu goedkoper geworden. De laatste jaren kreeg de ethanolproductie ook een knauw door het slechte weer en de internationale economische crisis.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.