Treinverkeer groeit wereldwijd
De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute op basis van statistieken van de International Union of Railways. Vorig jaar legden passagiers naar schatting 2,865 miljard kilometer af met de trein. Vrachtvervoer klokte af op zo’n 9,789 miljard kilometer. Over de aarde rijden zo’n 3 miljoen locomotieven en wagons.
Opvallend is dat de groei in het passagiersvervoer vooral voor rekening van Azië en Oceanië is. Het aandeel van Europa in het totale aantal kilometer is gedaald van 31 naar 22 procent.
Treintransport is een energie-efficiënte manier om personen en goederen te verplaatsen, stelt het rapport. “Hoewel het moeilijk is om verschillende transportmethoden te vergelijken, wijzen de bestaande schattingen erop dat spoorwegverkeer minder brandstof vraagt dan wegverkeer.”
Vast staat dat de treinen een pak zuiniger zijn geworden. Een ton vracht over 1 kilometer vervoeren kost nu de helft van in de jaren zeventig.
Grondstoffen
Toch is het groeiende spoorverkeer geen onverdeelde zegen voor het milieu, met name wat het vrachttransport betreft. “Vrachttreinen helpen de grondstof-intensieve wereldeconomie groeien door ruwe materialen uit het binnenland naar exportterminals te vervoeren”, stelt het rapport.
Bovendien kunnen ook dat transport zelf een rechstreeks gevaar voor het milieu vormen, bewijzen de verschillende lekken en explosies bij het vervoer van olie in de VS. In 2013 kwamen bij olievervoer per trein maar liefst 117 lekken voor – een vertienvoudiging tegenover 2008. Eerder dit jaar ontspoorde een trein in Virginia, waarbij 114.000 liter olie in een rivier terechtkwam.
Bovenleidingen
Een betere energie-efficiëntie kan de positieve impact van het spoor verbeteren, stellen de auteurs, met name de elektrificatie. Amper 28 procent van de wereldwijde spoorwegen heeft een bovenleiding, en die cijfers verschillen enorm van land tot land. In Zwitserland sporen nagenoeg alle treinen elektrisch, terwijl in Indonesië amper 2 procent van de spoorlijnen een bovenleiding heeft.
Tot voor kort waren Japen en Frankrijk de onbetwiste wereldleiders op het vlak van hogesnelheidstreinen, maar ze zijn in sneltempo bijgehaald door China dat het grootste netwerk van hogesnelheidslijnen ter wereld heeft aangelegd. Hogesnelheidstransport is wereldwijd goed voor 12,5 procent van het personenvervoer, een stijging tegenover de 7,3 procent in 2004.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2797 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Reportage
-
Opinie
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws