Milaan wil fietsers betalen

In de strijd tegen de toenemende luchtvervuiling wil Milaan pendelaars betalen om met de fiets naar het werk te gaan.

  • Pixabay / Public domain (CC0) Een eenzame fietser in Milaan. Om echt een grootschalige verandering te bereiken, zijn investeringen in een veilige fietsinfrastructuur onontbeerlijk. Pixabay / Public domain (CC0)

Milaan en Rome moesten het autogebruik vorig jaar nog enkele dagen aan banden leggen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, wil Milaan meer van zijn 1,25 miljoen inwoners doen kiezen voor de fiets. De stad is zelfs bereid pendelaars te betalen, als ze de fiets naar het werk nemen.

‘Steeds meer Milanezen kiezen al voor de fiets als ze naar hun werk gaan. We willen die gewoonte nog populairder maken’, stelt het stadsbestuur. Schepen voor Mobiliteit, Pierfrancesco Maran, denkt aan een mobiele app die aan de hand van de snelheid meet of iemand al dan niet op de fiets zit.

Maran wil samenwerken met de Polytechnische Universiteit van Milaan om de praktische aanpak uit te werken. Makkelijk wordt dat niet, want in de stad rijdt een fiets vaak sneller dan de auto.

Frankrijk

Mensen betalen om met de fiets naar het werk te gaan, is op zich niet nieuw. Ook in Frankrijk is het al uitgeprobeerd. Daar werd 25 cent per kilometer betaald. Na zes maanden bleken de resultaten wisselend en hadden nog maar een paar honderd mensen zich ingeschreven. Volgens deskundigen hoeft dat niet te verwonderen, want er is meer nodig dan geld om mensen te laten overschakelen naar de fiets.

Om echt een grootschalige verandering te bereiken, zijn investeringen in een veilige fietsinfrastructuur onontbeerlijk. Het moeilijker maken om met de auto te rijden is ook een effectieve aanpak. Maar die ligt politiek vaak gevoeliger, ook in Milaan dat zich voorbereidt op verkiezingen.

Dat geld niet de belangrijkste motivator is, bewijst een recent onderzoek in Kopenhagen, dat over een uitstekende fietsinfrastructuur beschikt. Amper 6 procent van de fietsers in Kopenhagen fietst naar eigen zeggen om er geld mee uit te sparen. De meerderheid fietst omdat het de makkelijkste en snelste manier van transport is, en nog eens 19 procent doet het voor de lichaamsbeweging.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2795   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2795  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.