Minder hart- en vaatziekten na invoering van LEZ

Lage-emissiezones zijn boost voor de gezondheid

De lage-emissiezones in steeds meer Europese steden hebben een positieve invloed op de volksgezondheid. Dat blijkt uit een studie die verschenen is in het medische tijdschrift The Lancet.

Het Imperial College London nam de gezondheidseffecten onder de loep van lage-emissiezones (LEZ) en milieutolzones. Dat deed het in verschillende steden in Groot-Brittannië, Europa en Azië.

Lage-emissiezones zijn bedoeld om de meest vervuilende, vaak oudere voertuigen te weren uit de stad. Dat moet de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide verminderen.

Milieutolzones hebben dan weer de bedoeling om verkeersopstoppingen in steden te verminderen door chauffeurs te doen betalen in bepaalde wijken. Zo zijn er bijvoorbeeld de zogenaamde congestion charge zones (CCZ) in Londen.

Snelle effecten

De wetenschappers stelden een daling vast van het aantal hart- en vaatziekten na de invoering van lage-emissiezones. Opvallend is dat die voordelen al vrij snel meetbaar waren na het invoeren van de maatregelen.

De wetenschappers stelden een daling vast van het aantal hart- en vaatziekten na de invoering van lage-emissiezones.

In Duitse steden daalde het aantal gevallen van hoge bloeddruk met 4,6% na de invoering van een LEZ, in Japan daalde het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten zelfs met 11%.

‘We weten dat lucht- en geluidsvervuiling door wegverkeer schadelijke gevolgen kan hebben voor de cardiovasculaire gezondheid, zoals door verhoogde bloeddruk, invloed op slaap, en direct door kleine deeltjes die in de longen worden ingeademd’, zegt Anthony Laverty, hoogleraar Gezondheidswetenschappen aan het Imperial College London.

‘Hier brengen we metingen van gezondheidsresultaten uit meerdere bronnen samen om aan te tonen dat lage-emissiezones en milieutolzones over het algemeen directe voordelen voor de volksgezondheid kunnen opleveren, met een aantoonbare vermindering van hart- en vaatziekten.’

De studie kan volgens Laverty ook maatschappelijke lessen bevatten. ‘Een van de argumenten tegen lage-emissiezones is dat ze mensen met een laag inkomen harder treffen’, zegt hij. ‘Maar de realiteit is ook dat slechte luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten daarvan vaak de armste inwoners van de stad harder treffen. We moeten met beide problemen rekening houden om de luchtkwaliteit en de volksgezondheid te verbeteren.’

‘We moeten blijven controleren en evalueren, maar deze studie onderbouwt de inspanningen om het gebruik van auto’s in de steden te verminderen, met name vervuilende modellen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.