Hoe bedrijven winstgevend én sociaal kunnen zijn

Elk bedrijf kan tegelijkertijd socialer en winstgevender worden. Zelfs een CEO die zijn bonus verliest als hij te veel winst maakt, past binnen dat idee. MO* sprak met Anton Simanowitz, de auteur van ‘The Business of Doing Good’ die onlangs in Brussel een lezing gaf.

© Hilde Talloen (BRS)

Anton Simanowitz tijdens een lezing over ‘The Business of Doing Good’ in Brussel op 5 juni.

Op 5 juni sprak Anton Simanowitz de Belgische microfinancieringswereld toe. De sleutel tot commercieel succes is klantgerichtheid, luidt zijn boodschap. Toch doelt de spreker niet op een ‘de klant is koning’ mentaliteit. Simanowitz focust niet op wat consumenten willen, maar op wat zij nodig hebben.

Of dat arrogant is? ‘Kijk naar Apple. De wensen van mensen zijn gelimiteerd tot datgene wat ze kennen. Totdat het bedrijf hen bij de hand nam en alle mogelijkheden liet zien’, aldus Simanowitz.

Winst maken is bonus inleveren

Simanowitz onderzocht een jaar lang het Cambodjaanse microfinancieringsbedrijf AMK. Die organisatie nam een financieel risico in de hoop daar op lange termijn de vruchten van te plukken. De werknemers kozen voor een klantgerichte aanpak en bezochten de potentiële consumenten thuis, in ruraal Cambodja.

‘Die bezoeken zijn tijdrovend en duur. Daarbij moeten de klanten langer op hun lening wachten, waardoor ze sneller naar een concurrent overstappen’, zegt Simanowitz. Toch loonde het systeem. ‘Als duidelijk is waar klanten het geld aan uitgeven, kan het bedrijf een haalbaar afbetaalschema opstellen. Daar profiteren beide partijen van’, vervolgt de onderzoeker.

Of meer ondernemingen de focus gaan verleggen van de korte naar de lange termijn verwacht Simanowitz niet: ‘Bedrijven azen nu eenmaal op snelle winst.’ AMK, het bedrijf dat hij onderzocht, kan dat minder.

‘Als de CEO meer dan twintig procent winst maakt, verliest hij zijn bonus’, vertelt Kurt Moors van microfinancieringsorganisatie BRS. Die regel moet ervoor zorgen dat de CEO zich niet op snelle winst, maar op langdurige groei richt.

‘Ook Belgische bedrijven kunnen hun klanten beter tegemoetkomen en hier zelf aan verdienen.’

Naast bedrijven willen ook veel burgers de sprong niet wagen. Simanowitz neemt hen dat niet kwalijk. ‘Als je pensioen van investeringen afhangt, wil je op korte termijn zekerheid. Dat je geld wellicht over twintig jaar een maatschappelijk effect krijgt en vanaf dat moment wat oplevert, valt daar niet onder.’

Als Ben & Jerry’s het kan..

Toch ziet Simanowitz ook bij multinationale bedrijven een omslag. Zo zijn Unilever en Ben & Jerry’s bezig om ‘sociale aspecten in hun kerntaken te verwerken en zo verder te kijken dan enkel winst.’

Daarbij geldt dat ‘elk bedrijf met kleine stappen socialer kan worden. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de commercie’, meent Simanowitz. Hij spreekt zelfs van een win-winsituatie. Zo tipte Simanowitz het Cambodjaanse bedrijf dat hij onderzocht om aan hun klanten gezondheidslessen te geven. ‘Hoe gezonder mensen zijn, hoe vaker ze kunnen werken en dus hoe sneller zij hun lening terugbetalen.’

Ook Belgische bedrijven kunnen hun klanten beter tegemoetkomen en hier tegelijkertijd zelf aan verdienen. Als voorbeeld noemt Simanowitz huurbazen. ‘Veel huurders hebben in de eerste maand een betaalachterstand, die ze daarna niet meer inlopen. Dat heeft vaak te maken met de verhuiskosten, de borg en een maand dubbele huur. Als de verhuurder aan het begin flexibeler is door bijvoorbeeld de borgbetaling uit te stellen, kan de huurder wel direct aan zijn betaalverplichtingen voldoen.’

In deze voorbeelden gaan commerciële en sociale aspecten dus samen. ‘Steeds meer bedrijven begrijpen de verbondenheid tussen die twee, wat een goede zaak is’, vindt Simanowitz.

Anton Simanowitz bundelde zijn ideeën in het boek ‘The Business of Doing Good’ .

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.