"Zacht toiletpapier erger dan een Hummer"

In de VS ontstaat commotie rond het gebruik van zijdezacht toiletpapier. Toiletpapier wordt amper enkele seconden gebruikt, maar de schade voor milieu en klimaat zijn veel groter dan die van een benzineverslindende Hummer, zeggen milieuorganisaties.
Het zachte toiletpapier, dat uit meerdere laagjes bestaat, is een aanslag op het milieu door de grote hoeveelheden chemicaliën die bij het productieproces gebruikt worden. Het grootste probleem is echter de enorme vraag naar vers gekapt hout, die een enorme vernieling van bosgebieden met zich meebrengt en de klimaatverandering in de hand werkt.
“Dit is een product dat we amper drie seconden lang gebruiken, maar waarvan de ecologische gevolgen dramatisch zijn”, zegt wetenschapper Allen Hershkowitz van de Natural Resources Defence Council. “De volgende generaties zullen ons toiletpapier als een van de grootste excessen van deze tijd zien. Toiletpapier maken van vers gekapt hout is een stuk erger dan met een Hummer rijden voor wat de gevolgen voor het klimaat aangaat.”
Volgens Hershkowitz is meer dan 98% van het toiletpapier in de VS afkomstig van verse houtvezels. In Europa is de toestand beter, maar ook hier is nog maar 40% van het papier afkomstig van gerecycleerde producten.

Karton


De milieuorganisatie Greenpeace is een campagne gestart om het bewustzijn rond toiletpapier in de VS aan te wakkeren. “In de VS bestaat nog altijd de mythe dat gerecycleerd toiletpapier van een lage kwaliteit is, dat het aanvoelt als karton en onmogelijk te gebruiken is”, zegt Lindsey Allen van Greenpeace in de Britse krant The Guardian.
De markt van het toiletpapier is erg competitief en de fabrikanten doen er alles aan om hun producten als de zachtste en meest luxueuze aan te prijzen. Papiergigant Kimberly-Clark spendeerde in het derde kwartaal van 2008 alleen al 25 miljoen dollar om Amerikanen te overtuigen een zacht papiertje te gebruiken. In 2008 steeg het gebruik van luxemerken  met 40 procent in de VS.
In Europa voerde het Wereldnatuurfonds enkele jaren geleden een gelijkaardige campagne. Uit een onderzoek van de organisatie was gebeleken dat elke Europeaan jaarlijks zo’n 13 kilogram toiletpapier gebruikt, wat voor de EU neerkomt op een totaal verbruik van zo’n 22 miljard rollen per jaar. In 2006 bleekt dat ook in Europa de papiergiganten als Kimberly-Clark en Proctor & Gamble nog  veel meer inspanningen moeten leveren om hun producten milieuvriendelijker te maken.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.