VS willen eigen hogesnelheidstreinen

De Amerikaanse spoorwegmaatschappij Amtrak wil 117 miljard dollar investeren in een netwerk van hogesnelheidstreinen tussen de steden aan de Oostkust.
De nieuwe treinen moeten snelheden tot 350 kilometer per uur halen op special spoorlijnen tussen Washington D.C., Philadelphia, New York en Boston. De reistijden worden daardoor gehalveerd: een reis van New York naar Boston zou nog maar 84 minuten kosten in plaats van de huidige 2,5 uur.
Maar ook het milieu is een belangrijke factor. De Amerikaanse overheid rekent erop dat de snelle verbinding reizigers kan weglokken van de auto en het vliegtuig en zo meteen ook de afhankelijkheid van olie kan verminderen.
Toch is er ook kritiek: de werken zouden naar schatting dertig jaar duren, en daarmee lopen de VS met hun eerste hogesnelheidstrein vijftig jaar achter op Japan.
Bovendien is al het geld er nog niet. Amtrak heeft voor 2011 al 2,5 miljard dollar gevraagd aan het Amerikaanse Congres en de regering-Obama heeft al 8 miljard vrijgemaakt voor de ontwikkeling van een hogesnelheidsnet, maar dat is lang niet genoeg. Amtrak-baas Joseph Boardman maakt zich sterk dat de rest bij privé-investeerders gevonden kan worden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.