Op biodiesel rijdt auto even goed

Of er nu biodiesel of gewone diesel in de tank zit, de auto rijdt even goed. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Soa Paulo in samenwerking met Peugeot Citroën die deze week werd bekendgemaakt in Brazilië.


Voor de studie reden een Peugeot 206 en een Xsara Picasso 100.000 kilometer op B30, een mengsel van 30 procent biodiesel op basis van sojaolie en 70 procent gewone diesel. Het Laboratorium voor de Ontwikkeling van Schone Technologieën van de Braziliaanse universiteit werkte twee jaar aan de analyse van de testritten. Uit de resultaten blijkt dat de prestaties vergelijkbaar zijn met die van auto’s die gewone diesel tanken en dat het brandstofverbruik met B30 niet meer dan één procent hoger ligt. Het grote voordeel is dat de uitstoot van broeikasgassen gemiddeld 16 procent lager ligt.

Een van de hindernissen is dat biodiesel nog steeds duurder is dan gewone diesel. Maar productie op grotere schaal zou het prijskaartje aantrekkelijker kunnen maken, zegt ook Miguel Dabdoub, het hoofd van het onderzoekslaboratorium dat de studie uitvoerde.

Brazilië heeft intussen zelf belang bij de promotie van groene brandstof. Het land neemt al sinds de oliecrisis in 1973 het voortouw in de ontwikkeling én de toepassing van alternatieve brandstof, in eerste instantie met ethanolalcohol gewonnen uit suikerriet en recenter ook met sojaolie en andere plantaardige oliën. Brazilië is een van de grootste producenten ter wereld van sojaolie en produceert jaarlijks zo’n 16 miljard liter ethanol - de helft van de totale wereldproductie. Daarvan wordt 14,5 miljard liter in eigen land verbruikt, maar de verwachting is wel dat de export van ethanol tegen het einde van volgend jaar zou verviervoudigen.

In Brazilië zelf rijdt momenteel bijna één auto op vijf uitsluitend op ethanol en bevat alle benzine 20 tot 25 procent ethanol. Het land moet zo aanzienlijk minder olie invoeren en wist de smoguitstoot terug te dringen. Maar er doken ook problemen op: de ethanolwinning uit suikerriet slokte ontstellend veel overheidssubsidies op en de uitbreiding van de suikerrietplantages veroorzaakte ernstige ecologische en sociale problemen. Tot overmaat van ramp vertoonde de productie in het begin van de jaren negentig tekorten, die het vertrouwen van de Braziliaan in de ecobrandstof ondermijnden en de vraag kelderden naar auto’s die uitsluitend op dat goedje rijden.

Intussen zijn in Brazilië hybride wagens te koop. Die drinken zowel benzine als ethanol, of zelfs een mengsel van beide in eender welke verhouding. Dat krikt de geloofwaardigheid van het aanmoedigingsprogramma van de regering weer op. En in november van dit jaar kondigde de linkse regering van Luiz Inácio Lula da Silva de toekomstige verkoop van B2 aan, een dieselmix die in eerste instantie twee en in een latere fase vijf procent biodiesel zou bevatten. Het is de bedoeling deze keer niet alleen grootgrondbezitters maar ook kleine boeren te laten meeprofiteren. Nu al lopen er in 21 van de 27 Braziliaanse deelstaten projecten die de mogelijkheden uittesten om biodiesel te brouwen op basis van olie uit ricinuszaad, zonnebloempitten en andere gewassen, of zelfs door gebruikte plantaardige olie uit restaurants te hergebruiken. (ADR/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.