Mexicaanse steden zijn niet klaar voor boomende verkeer

De Mexicaanse steden zijn niet klaar voor het boomende verkeer, zeggen experts. Het openbaar vervoer groeit niet mee met de snelle verstedelijking.

  • CC Araceli Arroyo Verkeer in Mexico Stad. CC Araceli Arroyo

Weinig Mexicaanse steden nemen het mobiliteitsvraagstuk ernstig, zegt Xavier Treviño, directeur Mexico van het Amerikaanse Instituut voor Transport- en Ontwikkelingsbeleid (ITDP).

Vijf miljoen huizen leeg

Het land telt 32 steden van meer dan 500.000 inwoners, samen goed voor de helft van de Mexicaanse bevolking. De steden verstedelijken snel, vooral horizontaal, waardoor de dichtheid zeer laag blijft. In het hele land staan naar schatting vijf miljoen huizen leeg omdat ze te afgelegen of onveilig zijn.

In de stadsplanning wordt geen rekening gehouden met de uitbreiding van diensten, zoals transport, water, elektriciteit en vuilnisophaling, zeggen experts.

“Het mobiliteitsbeleid is vooral gericht op de aanleg van auto-infrastructuur”, zegt Jimena Iracheta van het Eure-centrum, dat stadsproblemen bestudeert. “Een totaalvisie op mobiliteit ontbreekt.”

Meer dan 10 miljard euro

In de vijf grootste steden belopen de verliezen door onder meer autofiles, vervuiling, ongevallen en lawaai meer dan 10 miljard euro, zegt het ITDP.

Er rijden in Mexico meer dan 29 miljoen gemotoriseerde voertuigen. Tegen 2030 zal dat met 70 procent gestegen zijn. Volgens overheidsberekeningen stoot Mexico 748 miljoen ton CO2 uit. Daarvan komt een vijfde van het transport.

De overheid onderneemt wel pogingen om de groeiende mobiliteit de baas te kunnen. Sinds 2008 stimuleren het Nationaal Infrastructuurfonds en het Federale Steunprogramma voor Collectief Vervoer (Protram) de opmaak van gemeentelijke mobiliteitsplannen.

Normen voor planning

Het Protram heeft 40 projecten lopen in 28 steden. In 2011 investeerde het ruim 300 miljoen euro in diverse projecten. Nu beschikt het over 650 miljoen euro voor projecten in voorbereiding. Op het programma staan onder meer negen snellebuslijnen en twee treinverbindingen.

“We zien pogingen om stadsontwikkeling aan mobiliteit te koppelen”, zegt Iracheta. “Maar wat we echt nodig hebben, is een wetgeving die de manier van plannen normeert, de gemeenten verplicht goed te plannen en daarbij sterk met het transport rekening te houden.”

De hoofdstad, die met meer dan twintig miljoen inwoners de derde grootste stad ter wereld is, bevindt zich in de voorhoede van de ontwikkeling van transportalternatieven. Het beschikt onder meer over een net van snellebuslijnen en huurfietsen. Ook met de installatie van parkeermeters probeert de stad sinds vorig jaar het autogebruik verder te ontmoedigen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.