Mensenhandelaars profiteren van druk vliegverkeer

Mensenhandel kent geen grenzen meer. Ook in zuidelijk Afrika en Centraal-Amerika werken vrouwen die door mensenhandelaars in Oost-Azië zijn gerekruteerd. De internationale luchtvaart speelt daarbij een centrale rol, zeggen de VN.
De mensenhandel in Oost en Zuidoost-Azië heeft de grootste internationale vertakkingen. Slachtoffers uit China, Thailand en de Filipijnen komen ook terecht in Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten en zelfs in landen als Afghanistan, Zuid-Afrika, Gabon, El Salvador en Venezuela. Dat blijkt uit een rapport dat het VN-Bureau over Drugs en Misdaad (UNODC) vrijdag (13 februari) publiceerde.
Ook vrouwen uit pakweg West-Afrika worden door mensenhandelaars naar verre bestemmingen gestuurd, maar het aantal landen is veel beperkter. De intercontinentale mensenhandel vanuit Azië wordt in de hand gewerkt door de talloze vliegverbindingen tussen de miljoenensteden in het Verre Oosten en andere delen van de wereld.

Nietsvermoedende slachtoffers 


Vaak is het moeilijk de slachtoffers in die fase op te sporen, want velen beginnen hun reis in de overtuiging dat er overzee een goede baan op hen wacht, zegt Christopher Lowenstein-Lom van het Aziatische kantoor van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM). “De mensenhandelaars zorgen voor tickets, paspoorten en alle andere documenten die nodig zijn. Pas bij aankomst realiseren de slachtoffers zich dat ze in de val zijn gelopen. Ontsnappen is moeilijk omdat ze bedreigd worden, omdat hun papieren worden ingehouden en omdat ze vaak de taal niet spreken.” De IOM voert daarom voorlichtingscampagnes in luchthavens en andere transportcentra om slachtoffers tijdig te bereiken.
De mensenhandelaars maken misbruik van luchtvaartmaatschappijen die het niet zo nauw nemen met de controle van de passagiers. Sommige arme maatschappijen uit Azië en Afrika staan daarvoor bekend, zegt een bron uit de luchtvaartsector die niet wil worden genoemd. Ook luchthavens zijn soms zo lek als een zeef. “Sommige luchthavens zijn echte doorvoerhavens geworden omdat ze een soepele visumregeling hebben. In andere luchthavens verslapt de aandacht als mensen in groep inchecken.”
Oplossingen
“Het is verbazend hoeveel achterpoortjes er zijn”, zegt ook Imtiaz Muqbil, de uitgever van Travel Impact News Wire, een nieuwsorgaan van de Aziatische reissector. Volgens Muqbil zijn de luchtvaartmaatschappijen zich wel bewust van het probleem en wordt er gediscussieerd over oplossingen. “Sommige maatschappijen controleren hun passagiers al beter.” Ook bij de opleiding van luchthavenpersoneel is er meer aandacht voor het probleem.
Volgens het UNODC zijn de meeste slachtoffers uit Oost-Azië vrouwen en meisjes. Ze komen meestal in de prostitutie terecht, maar sommigen moeten ook andere vormen van dwangarbeid verrichten. Ook bij de daders spelen vrouwen een belangrijke rol.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.