Groen Plan tegen verstopping en smog

Mexico-stad heeft een “Groen Plan” aangekondigd dat een volledig verkeersinfarct in 2010 moet voorkomen en iets moet doen aan de enorme luchtvervuiling die de metropool teistert.
Het plan bestaat uit een breed pakket aan maatregelen. De taxi- en busvloot worden bijna volledig vervangen, het bestaande verbod om één dag per week te rijden wordt uitgebreid naar een aantal zaterdagen, schoolbussen worden verplicht, voetgangersgebieden worden aangelegd en de planning van het goederenvervoer wordt gereorganiseerd.
De burgemeester van Mexico-stad, Marcelo Ebrard, zei dat de maatregelen, die tot 2009 langzaam van start zullen gaan, verplicht zijn voor iedereen: “Niemand zal zich kunnen beroepen op zijn belangen.”
Het “Groene Plan”, zoals dat heet, richt zich ook op de uitbreiding van openbaar vervoer, de aanleg van nieuwe parken, afvalscheiding, een betere watervoorziening en een strenge aanpak voor mensen die hun waterrekening niet betalen.
“Als deze maatregelen niet volledig worden uitgevoerd, kan de chaos in de stad uitlopen op een crisis en dan hebben we allemaal spijt”, zegt Oscar Terrazas, professor stadsplanologie aan de Autonome Metropolitaanse Universiteit (UAM).
Mexico-stad, met 20 miljoen inwoners de op één na grootste metropool ter wereld, zit verstopt. Er rijden bijna vier miljoen voertuigen in de stad en dat aantal groeit met ruim 300.000 per jaar. Als er niets gebeurt, zullen de wegen in twee of drie jaar zo verstopt zijn dat lopen sneller is dan rijden, vreest Terrazas. “En dan voorzie ik chaos”.
Het andere probleem is de smog, die voor 85% wordt veroorzaakt door verkeer en vervoer. Volgens de Mexicaanse statistieken sterven 35.000 mensen vroegtijdig aan de gevolgen van luchtvervuiling. De luchtkwaliteit is maar gedurende één vijfde van het jaar acceptabel, en dat wordt verergerd doordat het verkeer in de spits nog geen 10 kilometer per uur haalt.
De overheid erkent dat er in het verleden te weinig milieuvriendelijke en efficiënte vervoersplannen zijn ontwikkeld. Meer dan de helft van de inwoners gebruikt de bus, één op de zes beweegt zich per auto, en de rest per metro, taxi, fiets of te voet. Meer dan twee miljoen hoofdstedelingen lijden door de chaos aan neuroses.
Onder het Groene Plan zullen voertuigen 10 zaterdagen per jaar verplicht moeten blijven staan, in aanvulling op de huidige regel dat alle oude auto’s een vaste werkdag per week niet mogen rijden. Ook vrachtwagens worden strenger gecontroleerd op emissienormen en ze mogen op bepaalde tijden niet de weg op.
Het uiteindelijke doel van het Plan is een duurzame stad over 15 jaar, zegt burgemeester Ebrard, die lid is van de linkse Democratisch Revolutionaire Partij. Een speciale raad, bestaande uit ambtenaren en experts, zal de effecten controleren en het plan eventueel aanpassen.
“We moeten de maatregelen accepteren, anders ziet de toekomst van de stad er niet goed uit”, zegt Terrazas, maar niet iedereen is het met hem eens. Vrachtwagenchauffeurs en de conservatieven van de Nationale Actieparij, die op nationaal niveau aan de macht is, zijn tegen. Ze zullen zich teweerstellen tegen het plan via juridische weg, of door directe acties.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.