General Motors stelt revolutionair stadswagentje voor
De economische malaise weerhoudt autofabrikant General Motors er niet van de “Puma” voor te stellen, een werkende prototype van een revolutionair stadsautootje dat balanceert op twee wielen.
Joren Gettemans . 8 april 2009
“Puma” staat voor “Personal Urban Mobility and Accessibility. Het vreemde wagentje balanceert op twee wielen die naast elkaar geplaatst zijn, en dus niet achter elkaar zoals bij een motorfiets. Als promotiestunt reed een werkend prototype van het wagentje door de straten van New York.
Het wagentje wordt aangedreven door een ion-batterij, goed voor een actieradius van meer dan vijftig kilometer en een topsnelheid van 55 km per uur. Het prototype, dat niet over deuren beschikt, weegt minder dan 140 kilogram.
Het balancerende concept van de Puma doet sterk denken aan de Segway, de automatische eenpersoonsstep die populair is in de VS en rechtopstaand bestuurd wordt. General Motors werkte voor de ontwikkeling van de Puma dan ook nauw samen met Segway, maar voorzag het miniwagentje van een dak en zitplaatsen voor twee personen.
Vraag is nog maar of het prototype het ook echt zal halen op de markt. General Motors balanceert op de rand van het faillissement en het succes van een revolutionair voertuigje als de Puma kan net als bij de Segway behoorlijk getemperd worden door onaangepaste regelgeving in veel landen.
Het wagentje wordt aangedreven door een ion-batterij, goed voor een actieradius van meer dan vijftig kilometer en een topsnelheid van 55 km per uur. Het prototype, dat niet over deuren beschikt, weegt minder dan 140 kilogram.
Het balancerende concept van de Puma doet sterk denken aan de Segway, de automatische eenpersoonsstep die populair is in de VS en rechtopstaand bestuurd wordt. General Motors werkte voor de ontwikkeling van de Puma dan ook nauw samen met Segway, maar voorzag het miniwagentje van een dak en zitplaatsen voor twee personen.
Vraag is nog maar of het prototype het ook echt zal halen op de markt. General Motors balanceert op de rand van het faillissement en het succes van een revolutionair voertuigje als de Puma kan net als bij de Segway behoorlijk getemperd worden door onaangepaste regelgeving in veel landen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar
-
Nieuws
-
Analyse