Europees ecolabel moet goedkoper en eenvoudiger
Meer dan drieduizend producten, van schoenen over papier tot detergenten, kregen tot dusver een groene Bloem, het ecolabel van de Europese Unie. Maar de Europese Commssie vindt het huidige systeem te duur en te bureaucratisch.
Rudy Pieters . 2 april 2009
De Europese Commissie wil het EU-label intensiever gaan gebruiken en werkt daarom een nieuwe richtlijn uit. Het voorstel, dat het Europees Parlement deze namiddag (donderdag) bij een eerste lezing goedgekeurde, wil het systeem onder meer uitbreiden tot producten die niet rechtstreeks energie verbruiken.
De Europese Commissie wil het ecolabel onder meer toekennen aan voedingsproducten. Maar eerst moet de Commissie nog een studie laten uitvoeren die nagaat of betrouwbare milieucriteria mogelijk zijn voor zulke producten, vooral voor verwerkte voedingsproducten. Om verwarring te vermijden moet ook onderzocht worden of enkel biologische producten in aanmerking komen voor het Europese ecolabel.
De richtlijnen ligt de criteria niet vast voor het label, dat doet de Europese Commissie voor elke productgroep. De Europarlementairen vragen de Europese Commissie dat ze bij de herziening van de criteria producten met giftige of gevaarlijke bestanddelen weert, met klimaatverandering, energieverbruik en afvalproductie rekening houdt en ook een vermindering van dierproeven nastreeft.
Door het grote aantal eco- en andere labels is het voor de consument niet altijd duidelijk wat waarvoor staat. De Europese Commissie probeert daarom sinds 2001 de groene Bloem sterker en beter bekend te maken als de standaard voor de hele Europese Unie.
De Europese Unie kent het vrijwillige ecolabel toe aan milieuvriendelijke
producten, en sinds 2000 ook aan milieuvriendelijke diensten, die in de EU verkocht of geconsumeerd worden. Bij de toekenning van het label houdt de EU rekening met de volledige levenscyclus van een product of dienst, vanaf de ontginning van de grondstoffen tot de afvalverwerking.
Het label richt zich enerzijds tot de producent, die milieuvriendelijker moet gaan werken. Anderzijds wil de Europese Unie het publiek een duidelijk instrument geven om zijn aankoopkeuze te vergemakkelijken. Via sensibiliseringscampagnes wil de EU het publiek ook wijzen op het belang voor milieuvriendelijke producten en diensten. In België startte in 2004 een campagne met de slogan ‘Met de bloem kies je voor groen’.
Ook het EMAS-systeem (European Union Eco-Management and Audit Scheme) wordt vereenvoudigd. Het EMAS licht de milieuvriendelijke aanpak van een heel bedrijf door en niet alleen een bepaald product of bepaalde dienst.
De Europese Commissie wil het ecolabel onder meer toekennen aan voedingsproducten. Maar eerst moet de Commissie nog een studie laten uitvoeren die nagaat of betrouwbare milieucriteria mogelijk zijn voor zulke producten, vooral voor verwerkte voedingsproducten. Om verwarring te vermijden moet ook onderzocht worden of enkel biologische producten in aanmerking komen voor het Europese ecolabel.
De richtlijnen ligt de criteria niet vast voor het label, dat doet de Europese Commissie voor elke productgroep. De Europarlementairen vragen de Europese Commissie dat ze bij de herziening van de criteria producten met giftige of gevaarlijke bestanddelen weert, met klimaatverandering, energieverbruik en afvalproductie rekening houdt en ook een vermindering van dierproeven nastreeft.
Niet altijd duidelijk
Door het grote aantal eco- en andere labels is het voor de consument niet altijd duidelijk wat waarvoor staat. De Europese Commissie probeert daarom sinds 2001 de groene Bloem sterker en beter bekend te maken als de standaard voor de hele Europese Unie.
De Europese Unie kent het vrijwillige ecolabel toe aan milieuvriendelijke
producten, en sinds 2000 ook aan milieuvriendelijke diensten, die in de EU verkocht of geconsumeerd worden. Bij de toekenning van het label houdt de EU rekening met de volledige levenscyclus van een product of dienst, vanaf de ontginning van de grondstoffen tot de afvalverwerking.
Het label richt zich enerzijds tot de producent, die milieuvriendelijker moet gaan werken. Anderzijds wil de Europese Unie het publiek een duidelijk instrument geven om zijn aankoopkeuze te vergemakkelijken. Via sensibiliseringscampagnes wil de EU het publiek ook wijzen op het belang voor milieuvriendelijke producten en diensten. In België startte in 2004 een campagne met de slogan ‘Met de bloem kies je voor groen’.
Ook het EMAS-systeem (European Union Eco-Management and Audit Scheme) wordt vereenvoudigd. Het EMAS licht de milieuvriendelijke aanpak van een heel bedrijf door en niet alleen een bepaald product of bepaalde dienst.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar
-
Nieuws
-
Analyse