Van 9 tot 18 mei 2009 reisde Bart door Vietnam voor een studiereis van de World Population Foundation
Eerlijke producten in de lift
De helft van de Belgen die vertrouwd zijn met het concept van eerlijke handel, koopt wel eens fairtradeproducten. Media en wereldwinkels dragen het meest bij tot de bekendheid van eerlijke handel.
Bart Vanacker . 5 februari 2009
Dat blijkt uit de resultaten van onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van de Belgische Technische Coöperatie. De bekendheid van het concept eerlijke handel is vrij groot (86%), vooral in de hogere sociale groepen (93%). 86% van de ondervraagden die al over fair trade gehoord hebben, hebben er een positief beeld over. Kopers zijn ook tevreden over de kwaliteit van de producten.
Belgen die eerlijke producten kopen, doen dat het vaakst in de grote supermarkten. In het jaar dat voorafging aan het onderzoek, kocht 43% van de Belgen die vertrouwd zijn met eerlijke handel minstens één eerlijk product (37% van alle ondervraagden). Koffie, fruit en chocolade zijn de populairste producten.
Labels, garantiesystemen voor duurzame of eerlijke handel, winnen aan bekendheid. Van de mensen die eerlijke handel kennen, kent 15% ook het
label FSC (duurzaam bosbeheer), 14% het Rainforest Alliance-label (bananen, koffie,…) en 4% het MSC-label (vissen).
52% van de personen die eerlijke handel kennen, noemt spontaan Oxfam-Wereldwinkels of Oxfam Fairtrade als merk of organisatie van eerlijke handel.
33% vermeldt spontaan Max Havelaar.
Belgen die eerlijke producten kopen, doen dat het vaakst in de grote supermarkten. In het jaar dat voorafging aan het onderzoek, kocht 43% van de Belgen die vertrouwd zijn met eerlijke handel minstens één eerlijk product (37% van alle ondervraagden). Koffie, fruit en chocolade zijn de populairste producten.
Labels
Labels, garantiesystemen voor duurzame of eerlijke handel, winnen aan bekendheid. Van de mensen die eerlijke handel kennen, kent 15% ook het
label FSC (duurzaam bosbeheer), 14% het Rainforest Alliance-label (bananen, koffie,…) en 4% het MSC-label (vissen).
52% van de personen die eerlijke handel kennen, noemt spontaan Oxfam-Wereldwinkels of Oxfam Fairtrade als merk of organisatie van eerlijke handel.
33% vermeldt spontaan Max Havelaar.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar
-
Nieuws
-
Analyse