Ecomobiliteit wint langzaam terrein in steden

Steden als Berlijn, Parijs, Tokio, Seoel, Bogota en New York bezinnen zich op een nieuw mobiliteitsconcept: ecomobiliteit. Een combinatie van openbaar vervoer, fietsen en lopen moet de steden minder vervuilend maken en auto’s weren uit de stad.

“Het gaat om het verbinden van deze drie manieren van transport, connectiviteit is het belangrijkste”, zei Gil Peñalosa, voormalig directeur parken en recreatie in Bogota (Colombia), vorige week tijdens het congres Ecomobility Changwon 2011 in Zuid-Korea.  “Het beroemde Times Square in New York is nu voetgangersgebied. Wie had dat drie jaar geleden kunnen denken?”

Parijs telt inmiddels 22.000 fietsen die gebruikt worden via een leensysteem, zei Peñalosa, die nu directeur is van 8080 Cities, een niet-gouvernementele organisatie in Toronto die zich inzet voor de leefbaarheid van steden.

Betaalbaar

Ecomobiliteit is transport waarbij gebruik gemaakt wordt van een combinatie van wandelen, fietsen (inclusief elektrische fietsen), skeeleren, openbaar vervoer en lichte elektrische voertuigen. Het concept krijgt steeds meer aandacht nu steden op zoek zijn naar betaalbare en effectieve vormen van duurzaam transport.

Auto’s zijn goed beschouwd niet erg geschikt voor vervoer in steden. Een weg van 3,5 meter breed, kan in uur tijd maximaal 2000 auto’s verwerken. Dezelfde weg kan 14.000 fietsers of 19.000 voetgangers per uur aan.

Via rail kan hetzelfde oppervlak 22.000 mensen per uur aan en via busverbindingen zijn dat 43.000, zei Manfred Breithaupt, directeur van het GIZ Sustainable Urban Transport Project, een Duitse ngo.

Status

De transportsector is een van de grootste uitstoters van CO2, een veroorzaker van klimaatverandering. Auto’s en scooters stoten, per persoon per kilometer, veruit de grootste hoeveelheid CO2 uit, zei Breithaupt.

Mensen uit de auto krijgen is een enorme uitdaging. Een van de redenen daarvoor zijn de campagnes van de auto-industrie, die mensen willen laten geloven dat een autobezit succes, vrijheid en status betekent, zegt Peñalosa.

In Noord-Amerika kost een auto een particulier gemiddeld 5800 tot 8700 euro per jaar, volgens verenigingen voor automobilisten. Soms gaat er 25 tot 50 procent van het netto inkomen aan op. “Dat laat zien hoe succesvol de reclamecampagnes van de auto-industrie zijn. Waarom zouden we anders twintig keer meer dan nodig uitgeven aan vervoer?”, zei Peñalosa.

Minder autobezit

In Duitsland is autobezit volgens Bernhard Ensink, secretaris-generaal van de Europese Fietsersfederatie, in de afgelopen jaren minder belangrijk geworden. “De meeste jongeren vinden dat ze niet per se een auto nodig hebben.”

Een overstap naar ecomobiliteit is echter moeilijk, meent Yeom Tae-Young, burgemeester van Suwon, een stad vlakbij Seoel in Zuid-Korea. “Burgers moeten het concept kennen en overheden moeten het omarmen”, zei hij.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.