Dure Afghaanse schoolboeken zitten vol fouten

Nieuwe tekstboeken, die gedrukt zijn als onderdeel van een miljoenenproject om het onderwijs op Afghaanse openbare scholen te hervormen, zitten vol fouten. Het Afghaanse ministerie van Onderwijs trok ruim 70 miljoen euro uit voor de leerboeken.

  • Killid/Najibullah Musafer Naast het bevatten van typefouten en onjuistheden zouden de boeken ook onlogisch zijn opgebouwd en te weinig rekening houden met het onderwijsniveau in Afghanistan. Killid/Najibullah Musafer

De auteurs van de schoolboeken werden royaal betaald, om er zeker van te zijn dat de boeken van hoge kwaliteit zouden zijn. In plaats daarvan kregen de onderwijzers en leerlingen leerboeken die nauwelijks leesbaar zijn en vol zitten met typefouten en feitelijke onjuistheden.

Maatschappelijke organisaties en sommige parlementsleden wijzen met de beschuldigende vinger naar het “nonchalante en corrupte ministerie van Onderwijs.” Het ministerie heeft aangekondigd dat de fouten hersteld zullen worden.

Volgens Nadera Saeedi, hoofd van het wiskundedepartement op de Rukhshanaschool in Kaboel, een middelbare school, hebben de auteurs van de leerboeken eenvoudigweg inhoud uit andere boeken gekopieerd. “Terwijl ze geld hebben gekregen van het ministerie om research te doen in Iran, Turkije en Jordanië. De inhoud is gekopieerd uit buitenlandse boeken en erg moeilijk te begrijpen. Niemand kan de oefeningen oplossen.” Een docent van haar school ontdekte op de eerste vijftien pagina’s van een nieuw natuurkundeboek vijftien fouten. “Zelfs in de illustraties zitten fouten.”

De boeken zouden ook onlogisch zijn opgebouwd en te weinig rekening houden met het onderwijsniveau in Afghanistan.

Drukproeven

Afghanistan behoort tot de Minst Ontwikkelde Landen (MOL) en werkt hard aan de verbetering van het onderwijs. In 2010 kon slechts 30 procent van de Afghanen lezen en schrijven. Door de affaire met de schoolboeken kan Afghanistan weer een paar jaar achteruit gezet worden als het gaat om het bereiken van het millenniumdoel van universeel onderwijs voor iedereen.

Volgens Abdul Zaher Gulistani, directeur-generaal curriculumontwikkeling en leerboeken van het ministerie van Onderwijs, bevatten de boeken fouten “maar hoeft de inhoud van de boeken daardoor niet in twijfel getrokken te worden.”

Zijn plaatsvervangend directeur, Asadullah Muhaqiq, zegt dat de fouten rechtgezet zullen worden in de volgende druk. Sediq Patman, plaatsvervangend minister voor Academische Zaken op het ministerie van Onderwijs, beweert dat de fouten zijn veroorzaakt doordat de auteurs geen inzage hebben gekregen in de drukproeven. “Dat kon niet omdat de boeken in het buitenland zijn gedrukt.”

Khalil Ahmad Shaded Zada, parlementariër uit de westelijke provincie Herat, zegt echter dat de “nonchalance van de autoriteiten” de oorzaak van de slordige leerboeken is. “Als dit tijdens bij het drukken is gebeurd, dan is er gebrekkig toezicht geweest”, zegt hij. “We hebben betaald voor de beste kwaliteit en onze kinderen moeten die ook krijgen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.