Duitse tankers nemen voor het eerst poolroute
Twee Duitse vrachtschepen zijn voor het eerst met succes de Noordelijke Zeeroute doorgevaren zonder de hulp van ijsbrekers. De route tussen Rusland en de Noordpool is bevaarbaar geworden als gevolg van de klimaatverandering.
Joren Gettemans . 15 september 2009
“We zijn zeer trots het eerste westerse scheepvaartbedrijf te zijn dat met succes de Noordoostelijke Doorvaart overgestoken is en een delicate lading veilig door de extreem veeleisende omstandigheden geloodst heeft”, zegt de rederij, Beluga, in een verklaring op de website.
De Beluga Fraternity en de Beluga Fraternity hoefden op die manier maar 4000 zeemijl af te leggen, in plaats van de 11.000 zeemijl die nodig is voor de traditionele route via de Indische Oceaan en het Suezkanaal.
De rederij benadrukt dat de reis geen eenmalige mediastunt is. Ze wil in de toekomst vaker schepen via de Noordelijke Zeeroute laten reizen, en heeft naar eigen zeggen voor volgend jaar al enkele bestellingen.
De Beluga Fraternity en de Beluga Fraternity hoefden op die manier maar 4000 zeemijl af te leggen, in plaats van de 11.000 zeemijl die nodig is voor de traditionele route via de Indische Oceaan en het Suezkanaal.
De rederij benadrukt dat de reis geen eenmalige mediastunt is. Ze wil in de toekomst vaker schepen via de Noordelijke Zeeroute laten reizen, en heeft naar eigen zeggen voor volgend jaar al enkele bestellingen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar