Brazilië zet sojadiesel op de sporen

De Braziliaanse spoorwegen gaan een aanzienlijk deel van hun treinen op biodiesel laten rijden. Het kan de definitieve doorbraak betekenen voor een minder vervuilende brandstof die de regering al meer dan twintig jaar probeert te promoten.





Het bedrijf América Latina Logística (ALL), met 15.000 kilometer sporen in strategische gebieden als Argentinië en zuidelijk Brazilië, heeft beslist om een kwart van zijn brandstofgebruik in te vullen met Braziliaanse biodiesel. Die wordt gemaakt op basis van soja, wat minder vervuilend is dan petroleum, dat de basis vormt voor conventionele diesel. ALL wil B-20 gebruiken, een mix van 20 procent biodiesel en 80 procent conventionele diesel. Het goedje geeft evenveel paardenkracht als zuivere petroleumderivaten. B-20 is 18 tot 33 procent minder vervuilend dan conventionele diesel.

ALL zal op termijn 35 miljoen liter biodiesel gebruiken om zijn 580 treinen aan te drijven. Dat moet genoeg zijn om zelf een raffinaderij op te starten, zegt Antonio Tomasi Filho, de coördinator van de logistieke afdeling van het spoorbedrijf. ALL heeft ook 3.000 vrachtwagens, maar voorlopig zullen enkel de treinen biodiesel tanken omdat die meer brandstof gebruiken, zegt Tomasi.

Biodiesel kan gewonnen worden uit elke plantaardige olie en zelfs uit dierlijk vet. Het Laboratorium voor Schone Energie van de universiteit van Sao Paulo heeft succesvolle tests uitgevoerd met 11 oliehoudende landbouwproducten, waaronder katoenzaad, zonnebloempitten, maïs, pinda’s en palmnoten. De keuze voor sojaolie als basis voor de Braziliaanse biodiesel ligt voor de hand: Brazilië staat vol soja, vooral in het zuiden. De economische voordelen van biodiesel zijn duidelijk: het land importeert nu 15 procent van de diesel en tachtig procent van de petroleum die het verbruikt. We kunnen besparen op de import en bovendien werkgelegenheid creëren in eigen land, zegt Jose Domingos Fontana, de directeur van het Technologisch Instituut van Paraná (TECPAR).

Brazilië begon tijdens de oliecrisis van de jaren zeventig met het vervangen van petroleumderivaten door plantaardige alternatieven. Rond 1980 reed al meer dan 90 procent van de wagens die in Brazilië vervaardigd werden op een mengeling van benzine en suikerrietalcohol. Er zijn plannen om een landelijk programma op te starten met B5, een dieselmengsel dat vijf procent biodiesel bevat. De sojaproductie zou met een vijfde moeten stijgen om genoeg sojaolie te leveren om het Braziliaanse wagenpark erop te doen rijden. Fontana gelooft dat er een mooie toekomst in weggelegd voor biodiesel. In tijden van broeikasgasreductie, kan Brazilië een wereldleider worden op het vlak van hernieuwbare brandstof.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.