Bier en boeddhisme gaan niet samen

De Thaise beurs moet uitmaken of bier zwaarder weegt dan boeddhisme. Monniken hebben protest aangetekend tegen de beursgang van Thai Beverages, de producent van Beer Chang (Olifantenbier), het best verkopende merk in Thailand. Brouwers die goede zaken doen, vormen een bedreiging voor de boeddhistische cultuur, vinden de monniken.




Het bestuur van de Thaise beurs had zich eigenlijk vandaag (woensdag) moeten uitspreken over de vraag of de aandelen van Thai Beverages genoteerd kunnen worden, maar gisteren werd de beslissing voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat heeft te maken met het sterke protest. Vrijdag betoogden meer dan 2.000 leden van het Nationaal Coördinatiecentrum van Boeddhistische Monniken voor het zetel van de Thaise beurs. In een mededeling noemden ze alcohol een ernstige bedreiging voor gezondheid en cultuur.

We hebben al eerder sterke drank weggegoten en sigaretten verbrand, zegt de monnik Phra Kittyano Bhikku. Goede zeden bevorderen is een van de plichten van boeddhistische monniken in deze wereld.

Thai Beverages is eigendom van Charoen Sirivadhanbhakdi, volgens het Amerikaanse zakenblad ‘Forbes’ momenteel de rijkste man van Thailand. Charoen is een medestander en een financier van premier Thaksin Shinawatra, zelf ook een steenrijke zakenman. Charoen wil één derde van de aandelen in Thai Beverages onder het publiek brengen. Dat zou 750 miljoen euro kunnen opbrengen, een record voor de Thaise beurs.

Beer Chang, het koninginnenbier van Thai Beverages, werd in 1996 gelanceerd in samenwerking met het Deense Carlsberg. Inmiddels is Beer Chang goed voor 80 procent van de bierverkoop in Thailand.

Thai Beverages wil absoluut op de Thaise beurs genoteerd worden, al heeft het bedrijf naar eigen zeggen ook aanvragen uit Londen, Singapore en Hongkong. de bestuurders van de Thaise beurs likken hun lippen al - een grote naam als Thai Beverages zal als een magneet werken op Thaise en internationale investeerders, is de redenering.

Maar de weerstand is groot. Naast de boeddhistische clerus vinden ook conservatieve Thai en de sterke anti-alcohollobby dat de beurs het drankprobleem van de Thaise bevolking niet nog mag aanwakkeren. Volgens het Netwerk Stop met Drinken, een pressiegroep die de verkoop van bier en sterke drank aan strengere beperkingen wil onderwerpen, slaat de gemiddelde Thai per jaar 14 liter pure alcohol achterover, een record voor Azië. Het alcoholgebruik bij jonge meisjes is tussen 1996 en 2003 verzesvoudigd.

Duenden Nikhomborirak, een arts van het Thaise Instituur voor Ontwikkelingsonderzoek, vreest dat de beursnotering Thai Beverages nog sterker zal maken. Daardoor zal het volgens haar alleen maar moeilijker worden om de verkoop van bier en sterke drank aan banden te leggen. Winkels en supermarkten in Thailand mogen geen alcohol verkopen tussen 9 en 11 uur ‘s ochtends en van twee tot vijf in de namiddag. Maar dat verbod wordt nauwelijks afgedwongen.

Gelet op de enge relatie tussen Charoen en de regerende Thai Rak Thai-partij van premier Thaksin, is het niet uitgesloten dat de premier zelf de brouwerij een handje helpt. Maar zijn partij mengt zich voorlopig niet in de discussie.(PD/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.