Amerikaanse internetgeneratie voelt steeds meer voor autodelen

Jonge Amerikanen voelen steeds meer voor autodelen. Uit recent onderzoek blijkt dat de bereidheid tot autodelen bij de internetgeneratie opvallend groter is dan die bij vorige generaties.

Volgens de studie is 53 procent van de 18- tot 34-jarigen bereid om niet langer een auto te bezitten en ooit in een programma voor autodelen te stappen. Bij de 55-plussers is slechts 10 procent daartoe bereid.

Bovendien heeft 55 procent van de 18- tot 34-jarigen al een inspanning gedaan om minder te rijden. Bij een gelijkaardig onderzoek vorig jaar was die score een stuk lager: 45 procent.

Sociale media

Jonge Amerikanen rijden minder om het milieu te beschermen en om op uitgaven te besparen, zeggen ze. De economische crisis lijkt hun rijgedrag te beïnvloeden want 78 procent van deze leeftijdsgroep zegt dat ze door hoge autokosten niet warm lopen voor autobezit.

Bovendien zeggen bijna zeven op tien van deze jonge Amerikanen dat ze hun vrienden nu soms online zien via sociale media in plaats van er met de auto naartoe te rijden. Ook op dit punt zagen de onderzoekers een opvallende groei (een stijging met 14 procentpunt) ten opzichte van vorig jaar.

De 18- tot 34-jarigen vallen binnen wat wel eens de internet- of millenniumgeneratie (of generatie y) wordt genoemd, de generatie die rond de millenniumwisseling op de arbeidsmarkt is gekomen en sterk gevormd is door het internet.

Zipcar

De studie werd uitgevoerd bij duizend volwassenen in opdracht van Zipcar, een Amerikaanse organisatie voor autodelen die in de VS, Canada Groot-Brittannië samen 650.000 leden telt.

De internetgeneratie vertegenwoordigt ongeveer een kwart van totale bevolking in de VS. In het ledenbestand van Zipcar maken ze meer dan de helft uit.

“In het tweede jaar dat we dit onderzoek doen, zien we opnieuw grondige veranderingen in hoe millennials denken over persoonlijk transport, milieu en sociale media”, zegt Scott Griffith, ceo van Zipcar. Volgens Griffith ziet deze generatie transport op een totaal nieuwe manier en moeten beleidsmakers daarop inspelen.

“Eén trend is overduidelijk: millennials verwelkomen de collaborative consumption-beweging met open armen”, zegt Griffith. Niet alleen is deze generatie meer geneigd om auto’s delen, ze doen ook vaker aan media- en huizenruil.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.