Al Gore begint grote klimaatcampagne in de VS

De rechtse televisiedominee Pat Robertson en zijn tegenpool, de zwarte leider Al Sharpton, die dezelfde boodschap verkondigen? Dat kan in de nieuwe spotjes van Nobelprijswinnaar Al Gore. In zijn nieuwe mediacampagne, die woensdag begon en 300 miljoen dollar gaan kosten, roepen politieke tegenstanders samen op om iets te doen tegen klimaatverandering.
De “wij”-campagne, zoals die wordt genoemd, zal onder andere spotjes op tv uitzenden waarin politieke tegenstanders samen verklaren dat klimaatverandering ernstig is en dat we onze uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen. Zo is er het onwaarschijnlijke koppel Nancy Pelosi, voorzitster van het Huis van Afgevaardigden, en Newt Gingrich, haar agressieve Republikeinse voorganger. Of de Dixie Chicks, de countryband die werd verguisd om zijn kritiek op de oorlog in Irak, samen met Toby Keith, een patriottistische countryster.

Verkiezingsthema


De campagne is een project van Gore’s Alliantie voor Klimaatbescherming (ACP). De ACP wil klimaatverandering als belangrijk verkiezingsthema op de kaart zetten, eind dit jaar. Tot nog toe is het nauwelijks aan bod gekomen.
De drie belangrijke kandidaten in de verkiezingscampagne hebben verklaard te breken met het beleid van Bush. Die weigerde een internationaal verdrag te tekenen en ook om bindende reducties voor te schrijven aan Amerikaanse bedrijven. De Republikeinse kandidaat, John McCain, deed mee aan een wetsvoorstel om de uitstoot tegen 2050 met 60 procent te verminderen tegenover 1990. Hillary Clinton en Barack Obama, die in de race zijn voor de Democratische nominatie, pleiten voor 80 procent reductie.
Gore gaat ervan uit dat de nieuwe leiders in Washington alleen iets durven ondernemen als de publieke opinie dat wil. “De technologieën bestaan, maar onze leiders hebben nog niet de politieke wil om de noodzakelijke stappen te nemen”, zei hij eerder deze week. “Als het volk om verandering roept, zullen ze luisteren.”

300 miljoen dollar


De campagne gaat de komende drie jaar 300 miljoen dollar (191 miljoen euro) kosten, vooral voor advertenties in verschillende media. De helft is al bij elkaar gebracht, onder andere door de Nobelprijs en de opbrengst van de film “An Inconvenient Truth” van Al Gore. Het voornaamste doel is het vinden van 10 miljoen vrijwilligers die zich aan het thema willen wijden. Hiervoor werkt het ACP samen met de Girl Scouts, de National Audubon Society en een grote Amerikaanse staalvakbond.
Al Gore zelf kwam in 1992 al uit de kast, vlak voor de duurzaamheidstop in Rio de Janeiro, met zijn boek “Earth in the Balance: Ecology and the Human Spirit”. Pas na zijn nederlaag tegen Bush in 2000 leerde het grote publiek deze kant van hem kennen. In 2006 won hij een Oscar met zijn film en vervolgens, samen met het klimaatonderzoekspanel IPCC, de Nobelprijs voor de Vrede.
Tot verdriet van veel Democraten stelde hij zich niet opnieuw kandidaat voor het presidentschap. Hij blijft campagne voeren en wist vooral de religieuze leiders in Amerika ervan te overtuigen dat ze hun weerstand tegen milieuactivisme moesten herzien.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.