Bepaalde pesticiden die verboden zijn in de Europese Unie worden toch nog uitgevoerd naar andere continenten. Een stop van die export zal geen negatieve invloed hebben op de economie in Europa. Tot die conclusie komt een rapport in opdracht van een coalitie van middenveldorganisaties.
Meer dan 80 % van de Europese landbouwsteun gaat naar dierlijke producten, ondanks hun veel grotere klimaatimpact. Dat blijkt uit onderzoek in het vakblad Nature. Vooral de productie van veevoeder speelt een grote rol.
De Europese verkoop van warmtepompen is vorig jaar licht gedaald na jaren van groei. De sector vraagt dat er snel een Europees actieplan komt. Zo niet komen niet alleen de klimaatdoelen in het gedrang, maar ook 3000 banen.
In 2023 duwden Europese lidstaten meer dan 300.000 migranten illegaal terug over de buitengrenzen van de EU, zonder hun recht op asiel na te gaan. Dat stelt solidariteitskoepel 11.11.11 in een nieuw rapport.
Wat veel klimaatwetenschappers al even voelden aankomen, heeft het Europese klimaatcentrum Copernicus nu officieel bevestigd: 2023 is het warmste jaar ooit gemeten. Met een forse voorsprong zelfs op het vorige recordjaar, 2016.
Meer dan 75 organisaties hebben een open brief gepubliceerd aan nationale en Europese beleidsmakers. In de brief roepen ze op om privévliegtuigen te verbieden en om frequent vliegen te belasten.
Kleinere modellen maken elektrische wagens betaalbaarder en een stuk duurzamer qua grondstoffenverbruik. Dat blijkt uit een analyse van mobiliteitsorganisatie Transport & Environment (T&E). Vooral de winst op het vlak van kostbare metalen is groot.
Vijf niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie om de Italiaanse wet die opsporings- en reddingsactiviteiten op zee aan banden legt, onder de loep te nemen.
Het Europees Parlement keurde vorige week de nieuwe Europese Textielstrategie goed. Die moet fast fashion de wereld uit helpen. 'We produceren te veel kleren en ook te veel textielafval. Parlementsleden van alle partijen zijn het daarmee eens, blijkt uit deze stemming.’
Het gebruik van brandstoffen op basis van dierenvetten neemt toe in Europa. Maar wat gepromoot wordt als een schone brandstof voor auto’s en vliegtuigen, maakt ons transport in werkelijkheid minder duurzaam volgens koepelorganisatie Transport & Environment (T&E).
Ruim 80% van de Belgen is voorstander van een Europese zorgplichtwet, die bedrijven verplicht om hun CO₂-uitstoot te verminderen. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die 11.11.11 op dinsdag vrijgaf.
Vierentwintig grote multinationals die claimen dat ze klimaatleiders zijn omdat ze actief inzetten op netto nul-uitstoot blijken in werkelijkheid amper te doen wat ze beloven. Dat concludeert de non-profit Carbon Market Watch.