E-bike minder impact op BMI dan openbaar vervoer

Fiets beste vervoermiddel om gewicht te verliezen

Jack Alexander/Unsplash (CC0)

 

Door het fietsen meer te promoten kunnen Europese steden problemen rond overgewicht en obesitas aanpakken. Dat blijkt uit onze studie, van UHasselt en de Vlaamse Instelling voor Technologisch onderzoek (VITO), waarbij we keken naar de invloed van vervoerskeuze op de body mass index (BMI). Opvallend, de elektrische fiets bleek minder invloed te hebben op het BMI dan openbaar vervoer of de gewone fiets.

Voor dit onderzoek bestudeerden de onderzoekers data uit 7 Europese steden waaronder Antwerpen. Hieruit blijkt dat personen die dagelijks fietsen minder wegen dan niet-actieve mensen. De studie werd zopas gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Environment International.

E-Bike

Opvallend resultaat is ook dat gebruikers van de elektrische fiets niet alleen een hoger BMI hebben dan de gewone fietser, maar ook dan gebruikers van het openbaar vervoer.  In volgorde hebben fietsers de laagste body mass index, gevolgd door wandelaars, personen die het openbaar vervoer nemen en motorrijders. Pas daarna komen de gebruikers van de elektrische fiets. Automobilisten tot slot hebben het hoogste BMI.

Tijdens dit onderzoek volgden we gedurende een lange tijd 2.000 stadsbewoners op. We stelden vast dat mannen die dagelijks de auto inwisselden voor de fiets om bijvoorbeeld naar het werk te gaan of voor inkopen, 0.75 kilogram gewicht verloren. Bij vrouwen was dit gewichtsverlies iets minder. Af en toe fietsen, zorgt ervoor dat mensen hun huidige gewicht aanhouden. Door geregeld te fietsen voorkomen mensen met overgewicht dus dat ze nog extra gewicht bijkomen. En mensen met een normaal gewicht zullen hierdoor ook geen overgewicht krijgen of obees worden.

Gezondheidsrisico’s

Overgewicht en obesitas zorgen voor een groter risico op verschillende chronische ziektes en kanker. ‘Wereldwijd verdrievoudigde obesitas sinds 1975. In 2016 kampten meer dan 1.9 miljard volwassenen met overgewicht. 650 miljoen van hen was obees. Dit zijn gigantische cijfers. Gelukkig kunnen overgewicht en obesitas, en hieraan gerelateerde ziektes, grotendeels vermeden worden door bijvoorbeeld dagelijks te wandelen of te fietsen’, stelt David Rojas, onderzoeker aan Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal), daarover.

Ons onderzoek toont aan dat steden meer moeten inzetten op het promoten van actieve mobiliteit. Op die manier kan er een oplossing geboden worden voor problemen met overgewicht en obesitas en het risico op gerelateerde ziekten. Enkele goede voorbeelden van maatregelen die actieve mobiliteit in steden stimuleren, vind je hier.  

 

Evi Dons is medewerker van VITO en UHasselt. Dit artikel verscheen eerder op de website van VITO.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift