Europese vraag naar batterijen zal tegen 2030 toenemen tot meer dan 300 gigawattuur per jaar

Pandemie stopt Europese batterijkoorts niet

Ralf Roletschek / Wikimedia (CC BY-NC-ND 3.0)

Daimler, CATL en BMZ zijn enkele van de namen op een groeiende lijst van bedrijven met vergevorderde plannen voor een gigafabriek. Het land kan zo een centrale hub worden in Europa.

In tegenstelling tot veel andere sectoren blijken de plannen voor nieuwe, enorme batterijfabrieken in Europa voorlopig immuun voor de coronapandemie. Vooral Duitsland is op weg een echte batterijhub te worden tegen 2030.

Cijfers van het Londense bureau Benchmark Mineral Intelligence (BMI) voorspellen dat Europa tegen 2030 minstens zestien fabrieken zal tellen, met een gezamenlijke capaciteit van 446 gigawattuur. Daarmee zou Europa de op een na grootste producent van lithium-ionbatterijen ter wereld worden, na China.

Marktanalisten voorspellen dat de Europese vraag naar batterijen tegen 2030 zal toenemen tot meer dan 300 gigawattuur per jaar.

‘We hebben enkele problemen gezien met Europese producenten die moeite hadden om de productie op te voeren en aan de vraag te voldoen, maar qua tijdschema’s voor de aanbouw bleven de fabrieken tot nu toe op schema’, zegt Caspar Rawles, hoofd van prijsbeoordelingen bij BMI. ‘Het virus heeft dit jaar mogelijk hier en daar wat vertragingen opgeleverd, maar tot nu toe lijken er geen significante problemen te zijn.’

Goed nieuws voor het klimaat

De marktanalisten voorspellen dat de Europese vraag naar batterijen tegen 2030 zal toenemen tot meer dan 300 gigawattuur per jaar.

Dit is goed nieuws voor de snel groeiende markt van elektrische auto’s en voor de strijd tegen klimaatverandering. Elektrische auto’s stoten immers in alle energiemarkten minder uit dan benzine en diesel, behalve in de landen waar de stroom nog voor het overgrote deel uit steenkool afkomstig in.

Tot dusver zijn in Europa vijf gigafabrieken actief. Fabrieken als LG Chem in Polen en SK Innovation in Hongarije profiteren er van de relatief lage productiekosten in Oost-Europa.

Duitsland

Duitsland loopt voorop wat betreft het aantal geplande fabrieken, met plannen voor een totale capaciteit van 200 gigawattuur; bijna de helft van het voorgestelde totaal van het continent.

‘Hoewel het een van de duurdere regio’s in Europa is wat betreft arbeidskosten en grondprijzen, speelt het mee dat de Duitse regering een grote auto-industrie heeft. Als ze er niet in slaagt de batterijproductie op te drijven, riskeert ze aanzienlijk banenverlies’, zegt Rawles.

Duitsland kan een centrale hub worden in Europa.

Duitsland heeft daarom verschillende maatregelen genomen om elektrische auto’s te stimuleren, zoals een premie voor wie een elektrische wagen koopt. Veel andere Europese landen hebben vergelijkbare maatregelen genomen om zich aan te passen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.

Plannen

Daimler, CATL en BMZ zijn enkele van de namen op een groeiende lijst van bedrijven met vergevorderde plannen voor een gigafabriek. Het land kan zo een centrale hub worden in Europa.

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die plannen heeft voor een van de grootste fabrieken in Europa, werkt samen met Volkswagen om ook in Duitsland een extra fabriek te bouwen.

Het initiatief maakt deel uit van de European Battery Union, een joint venture onder leiding van de twee bedrijven om batterijtechnologie in verschillende EU-lidstaten te onderzoeken, te ontwikkelen en te implementeren.

Elon Musk

Eind vorig jaar onthulde Elon Musk dat hij Duitsland had gekozen als locatie voor Tesla’s nieuwste fabriek. Groot-Brittannië viel af door onzekerheden rond de Brexit. Maar enkele maanden geleden doken berichten op dat het bedrijf in gesprek was met de Britse regering en een locatie in Zuidwest-Engeland overweegt.

Van de 142 grootschalige batterijfabrieken wereldwijd zijn er 109 gevestigd in China - een capaciteitsaandeel van meer dan 70 procent.

‘De regering werkt samen met de industrie om van het Verenigd Koninkrijk de voorkeurslocatie te maken voor de ontwikkeling van technologieën voor elektrische voertuigen’, zegt een woordvoerder van het Britse Department for International Trade. ‘De afdeling voor Internationale Handel werkt nauw samen met partners om locaties uit te zoeken voor nieuwe investeringen in onderzoek, ontwikkeling en productie in Groot-Brittannië.’

Hoewel Tesla het gezicht van de beweging van elektrische voertuigen is geweest en zijn ceo zelfs de term ‘gigafactory’ heeft bedacht, draagt Tesla nog steeds maar een klein deel bij aan de wereldwijde output van de batterijcapaciteit.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Dat geldt voorlopig ook voor Europa: van de 142 grootschalige batterijfabrieken wereldwijd zijn er 109 gevestigd in China - een capaciteitsaandeel van meer dan 70 procent.

Modellen suggereren dat China zijn aandeel in de komende tien jaar zal behouden, om een totale productiecapaciteit van 1.887 gigawattuur te bereiken, vier keer zoveel als de verwachte capaciteit in Europa.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Climate Home News.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.