Europees COVID-herstelfonds kan uitrol van e-bussen mee helpen financieren

Denemarken, Nederland en Luxemburg tonen hoe je openbaar vervoer vergroent

Anders Bruun Nørring (CC BY 2.0)

Nederland, Luxemburg en Denemarken zijn de koplopers in Europa wat betreft de aankoop van schone bussen. België staat op de achtste plaats, na Frankrijk.

Denemarken staat op kop als het gaat om de vergroening van het busvervoer: 78 procent van de laatst aangekochte bussen is er elektrisch. Volgens de gegevens die de ngo Transport & Environment (T&E) publiceert, zijn ook in Luxembourg en Nederland bijna twee derde van de nieuwe bussen uitstootvrij.

Inhaalbeweging

In Zweden, Noorwegen en Finland waren respectievelijk 26 procent, 24 procent en 23 procent van de nieuwe stadsbussen in 2019 elektrisch of op waterstof.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
T&W is naar eigen zeggen verontrust over het feit dat de landen die samen 70 procent van alle stadsbussen in Europa hebben rondrijden vaak nog achterop hinken wat betreft de omschakeling naar schoon busvervoer. Het gaat om onder meer Italië, Polen, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Minder dan 10 procent van de nieuwe bussen is er elektrisch of rijdt op waterstof.

Volgens T&E kan het Europese COVID-herstelfonds ter waarde van 750 miljard euro de uitrol van e-bussen mee helpen financieren.

Landen als Duitsland en Polen zouden recent wel aan een inhaalbeweging zijn begonnen, zegt T&E.

Herstelfonds

Volgens T&E kan het Europese COVID-herstelfonds ter waarde van 750 miljard euro de uitrol van e-bussen mee helpen financieren. De organisatie hoopt dat de lidstaten die nog wat achterop hinken hun kans grijpen en in hun COVID-herstelplannen meteen een strategie inbouwen voor de overschakeling naar emissievrij busvervoer. Die plannen moeten ingediend worden bij de Europese Commissie tegen eind april.

‘Dit zal essentieel zijn voor de landen onderaan de lijst’, zegt T&E. ‘Oostenrijk en Ierland registreerden in 2019 geen emissievrije stadsbussen, terwijl in Zwitserland en Griekenland minder dan 4 procent van de nieuwe bussen uitstootvrij is.’

‘Stadsbussen leggen miljoenen kilometers per jaar af. Als we onze steden CO2-vrij willen maken, moet de vergroening van het openbaar vervoer zo snel mogelijk worden gerealiseerd’, zegt James Nix van T&E. ‘De Noordelijke staten, Luxemburg en Nederland tonen hoe je dat doet.’

Om de lidstaten bij te staan, lanceert T&E een rapport met daarin een helder 5-stappenplan voor de omschakeling naar een elektrisch bussenpark. De eerste twee stappen zijn politiek leiderschap en financiële ondersteuning.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.