Armoede halveert als iedereen middelbaar afmaakt

Volgens Unesco kan het wereldwijde armoedecijfer meer dan gehalveerd worden als alle volwassenen de middelbare school afronden. Tegelijk waarschuwt de organisatie voor een aanhoudend hoog cijfer voor schooluitval in veel landen.

  • Hashoo Foundation USA - Houston, TX (CC BY-SA 2.0) Schoolmeisjes in Pakistan Hashoo Foundation USA - Houston, TX (CC BY-SA 2.0)

De paper van de VN-organisatie voor Onderwijs Unesco komt er naar aanleiding van het Politieke Forum van de Verenigde Naties van 10 tot 19 juli in New York. De top focust op armoedebestrijding in het kader van de Duurzame Ontwikkelingsagenda 2030.

Het document laat zien hoe belangrijk het is om onderwijs als belangrijkste hefboom te erkennen om armoede in al zijn vormen wereldwijd te beëindigen.

Onderwijs doet armoede voor miljoenen afnemen

‘Met deze paper hebben we een concreet plan in handen om mensen niet langer met enkele dollars per dag te laten overleven. Dat plan neemt onderwijs als uitgangspunt’, zegt Irina Bokova, directeur-generaal van Unesco.

Uit de analyse blijkt dat bijna 60 miljoen mensen uit de armoede hadden kunnen ontsnappen als ze slechts twee jaar langer scholing hadden genoten.

De nieuwe analyse over de impact van onderwijs op armoede werd opgesteld door het Global Report Monitoring Team (GEM) van Unesco en is gebaseerd op de effecten van onderwijs op groei en armoedebestrijding in ontwikkelingslanden tijdens de periode 1965 tot 2010.

Uit de analyse blijkt dat bijna 60 miljoen mensen uit de armoede hadden kunnen ontsnappen als ze slechts twee jaar langer scholing hadden genoten.

Als alle volwassenen het secundair onderwijs afronden, zouden 420 miljoen mensen minder in armoede leven. Dit zou het totaal aantal arme mensen met meer dan de helft wereldwijd en bijna twee derde in Afrika ten zuiden van de Sahara en Zuid-Azië verminderen.

Studies hebben aangetoond hoe onderwijs de werkgelegenheidskansen en het inkomen van mensen verhoogt en het hen beschermt tegen sociaaleconomische kwetsbaarheid en ongelijkheid.

Schooluitval

Ondanks de kansen die onderwijs biedt, blijkt ook uit de gegevens van Unesco dat schooluitval de afgelopen jaren amper werd teruggedrongen. Wereldwijd gaan 9 procent van alle kinderen niet naar de lagere school, 16 procent maakt het lagere graad van het middelbaar onderwijs niet af en 37 procent beëindigt voortijdig het secundair. In 2015 stopten in totaal 264 miljoen kinderen en adolescenten met de school nog voor ze hun middelbare diploma behaalden.

Het hoogste aantal van de vroege schoolverlaters woont in Afrika ten zuiden van de Sahara (57 procent van de 15 tot 17-jarigen gaat er niet naar school).

In zes landen gaat een derde van de kinderen in de lagere schoolleeftijd al niet meer naar school: Ethiopië, India, Indonesië, Nigeria, Pakistan en Soedan.

In alle lage-inkomenslanden zijn er meer jonge meisjes die niet naar school gaan dan jongens. Het goede nieuws is dat meisjes die er wel in slagen om naar de basisschool te gaan, meer kans maken om die af te maken en zelfs door te stoten naar het secundair.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.