‘Rol van bedrijven kan doorslaggevend zijn in strijd tegen klimaatcrisis’

84 Belgische bedrijven mikken op klimaatneutraliteit

© Ikea

De Ikea vestiging in Wilrijk. De 84 leden van de “Belgian Alliance for Climate Action” engageren zich om binnen het jaar hun bedrijf in te schrijven bij het Science Based Targets Initiative, om concrete doelstellingen op wetenschappelijke basis te ontwikkelen.

Op een jaar tijd hebben 84 bedrijven, waaronder 7 BEL20-bedrijven, zich aangesloten bij de Belgische Alliantie voor Klimaatactie. Ze werken samen om hun uitstoot in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs.

Verschillende ceo’s maken zich zorgen over de impact van de klimaatverandering op hun eigen bedrijf, zegt het Wereldnatuurfonds (WWF). Steeds meer bedrijven wachten daarom geen strengere wetgeving af, maar maken plannen om zelf hun activiteiten in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs.

Alleen blijkt het in de praktijk niet altijd even makkelijk om zo’n internationaal akkoord te vertalen naar bedrijfsniveau. De “Belgian Alliance for Climate Action” brengt daarom bedrijven en organisaties samen, stelt wetenschappelijke doelstellingen op en deelt haar kennis en nuttige contacten. De alliantie bestaat nu een jaar en telt 84 leden, waaronder grote bedrijgen als Delhaize, Carrefour, Ikea en Unilever. Bij de leden zijn ook zeven bedrijven uit de BEL20, waaronder Cofinimmo en Proximus.

Wetenschappelijk onderbouwd

Ceo's van bedrijven die deelnemen aan de Alliance for Climate Action engageren zich om binnen het jaar hun bedrijf in te schrijven bij het Science Based Targets Initiative. Op die manier moeten ze concrete doelstellingen ontwikkelen op wetenschappelijke basis. De bedrijven engageren zich zo ook om jaarlijks hun voortgang openbaar te maken.

Een derde van de aangesloten 84 bedrijven heeft ondertussen gevalideerde doelstellingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn (Science Based Targets). Ze verplichten zich er ok toe om al hun toeleveranciers in lijn te brengen met die doelstellingen, waardoor de indirecte impact groter kan zijn dan enkel het eigen bedrijf.

Steden, regio's en bedrijven

De rol van bedrijven kan doorslaggevend zijn in de strijd tegen de klimaatcrisis, zegt het Wereldnatuurfonds. De huidige klimaatbeloftes van nationale overheden zijn immers ruim onvoldoende om de doelstellingen van Parijs te halen.

Maar inspanningen van steden, regio’s en bedrijven kunnen een extra reductie van 16 gigaton per jaar opleveren. Daarmee komt de doelstelling van een opwarming met maximum 2 graden Celsius in zicht, zelfs als landen hun beloftes niet opkrikken.

Wereldwijd hebben al 973 organisaties hun gecombineerde uitstoot verminderd met 25 procent tussen 2015 en 2019, met Science Based Targets. Dit komt overeen met 302 miljoen ton CO2, het equivalent van 78 steenkoolcentrales. Het aantal engagementen verdubbelde vorig jaar tegenover de periode 2015-2019.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift