MO*128 is verschenen

Ontdek hier de zomereditie van MO*magazine

Op woensdag 6 juni is onze zomereditie verschenen. In deze editie focussen we op de nefaste impact van de auto wereldwijd. Ontdek hier wat dit nieuwe nummer van MO*magazine voor jou in petto heeft.

Nood aan een stevige dosis mondiale informatie? Je kan dit nummer in deze winkels en boekhandels kopen (€ 7,5) of je kan ook een abonnement bestellen voor slechts € 28. Je steunt daarmee ook ons journalistiek project. Knack-abonnees ontvangen MO* automatisch bij hun pakket.

Focus : De auto als moordwapen

Niet alleen Nairo Quintana fietst in Colombia

Die schaffen das
Politiek is een spel van ideeën en belangen. En op het einde winnen de Duitse autobouwers. ‘Voor de autobouwers is het eenvoudig: ze willen zo weinig mogelijk doen.’

Doodsoorzaak: verkeer
Maarten Lambrechts visualiseert de dodelijke impact van het verkeer wereldwijd

‘Ik ben niet tegen de auto, ik ben voor de stad.’
De Canadese urbanist en mobiliteitsdeskundige Brent Toderian vindt niet dat we de auto moeten bannen, we moeten hem temmen. ‘Overal ter wereld zijn steden daarmee bezig.’

Overlevers krijgen levenslang, maar niet iedereen wil slachtoffer zijn
Portret van Kanhara Khoeun, verkeersslachtoffer in Cambodja.

Moordend verkeer in Kameroen
De vijftig van landen waar relatief de meeste verkeersdoden vallen, liggen bijna exclusief op het Afrikaanse continent. Arne Gillis ging poolshoogte nemen in Kameroen, op gevaar van eigen leven. 

De burger, de rechter en de vuile lucht
Als de overheid haar eigen wet schendt, moet het gerecht optreden

China levert de motor van de eenentwintigste eeuw
In China beslist de overheid hoe de markt er zal uitzien. ‘Olie is het verleden, lithium is het heden, en van de toekomst heeft niemand een idee.’ Een reportage.

‘Overleven in het verkeer is een burgerrecht’ 
Waarom is Zweden de best presterende lidstaat op vlak van verkeersveiligheid en Roemenië steeds opnieuw de laatste in de rij?

Wie betaalt de “groene” rekening van de elektrische auto?
Een giftig meer in Mongolië, dodelijke longziekte in de Congolese kobaltmijnen en waterconflicten in de Andeslanden: de zware tol die betaald wordt voor elektrische auto’s.

Trends

De Pasjtoense Lente
Een volksopstand in Pakistan die vrede vraagt, waarom haalt die het nieuws niet?

Palestijnse gezinnen uit elkaar gerukt 
Hoewel de Palestijnen één volk zijn, hebben ze, op een oppervlakte kleiner dan België, vier mogelijke identiteitsbewijzen. Israëls verdeel-en-heersbeleid reikt tot in de slaapkamer.

Hoe stellen kinderen van de Syrische oorlog het in België?
Eenmaal de papieren in orde zijn, moet er volop aandacht gaan naar de trauma’s. Samira Bendadi sprak met kinderen, ouders en hulpverleners. 

‘Er is een Marshallplan voor Afrika nodig!’
Afrika moet elk jaar 11 miljoen banen scheppen als het zijn jeugd een perspectief wil bieden. Momenteel lijkt vooral China daarvoor te zorgen. Wat doet Europa? John Vandaele zocht het uit.

Kiest Turkije voor de bubbeleconomie of voor verandering?
De vervroegde verkiezingen moeten over de economie gaan, want die is minder rooskleurig dan de overheid verkondigt. Tine Danckaers trok naar Istanboel.

Verhalen

‘Kom morgen terug met een beter paspoort’
Syrische Koerden worden in illegale economie geduwd in Athene

De mondiale jaren zestig
Geert Buelens en Olivia Rutazibwa kijken verder dan Leuven, Parijs en San Francisco. ‘Wat ik onthou van de strijd in de jaren zestig is dat je niet alleen radicale ideeën moet hebben, maar ook effectieve strategieën.’

De Wereldbeker radicale cultuurkritiek voor Kirill Medvedev
Rusland gebruikt voetbal om de wereld te charmeren. Medvedev gebruikt poëzie om het Kremlin te koeioneren.

De weg naar de hel
De Civil March for Aleppo was een steunbetuiging aan Syrische burgers van 3000 kilometer lang die minstens 4000 mensen op de been bracht. De waanzinnige inspanning waard? 

Recensies: Dekoloniseer de gedachten
Het dekoloniseringsdebat levert een stroom boeken op. De MO*redactie las er alvast enkele voor u.

Tot slot: Lectrr

Nood aan een stevige dosis mondiale informatie? Je kan dit nummer in deze winkels en boekhandels kopen (€ 7,5) of je kan ook een abonnement bestellen voor slechts € 28. Je steunt daarmee ook ons journalistiek project. Knack-abonnees ontvangen MO* automatisch bij hun pakket.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur