Opvouwbare scheepscontainer spaart het klimaat
Een nieuwe container moet de CO2-uitstoot van de scheepvaart naar beneden halen. De container is opvouwbaar, waardoor minder schepen met lege containers de wereld rondvaren.
Joren Gettemans . 9 februari 2010
Scheepscontainers worden nog vaak over het hoofd gezien als bron van CO2-uitstoot, hoewel 90 procent van alle niet-bulkgoederen via de containers verscheept wordt. Veel van die containers gaan leeg terug, maar ze nemen daarbij evenveel plaats in. De Nederlandse firma Cargoshell heeft daarom een opvouwbare variant ontwikkeld. Die is in opgevouwen toestand maar een kwart zo groot meer, en kan dus de CO2-uitstoot drastisch naar beneden helpen. Indien alle containers ter wereld vervangen zouden worden door de Cargoshell, zou dat tienduizend oceaanreizen per jaar uitsparen.
Cargoshell doet er nog een schepje bovenop door ook nieuwe materialen te gebruiken. De vloer van de container is van milieuvriendelijk bamboe in plaats van hout en de constructie zelf bestaat uit een nieuw composietmateriaal dat 25 procent minder weegt dan staal. Jammer genoeg is de Cargoshell tot nog toe drie keer duurder dan een gewone stalen container. Daar tegenover staat dat het composietmateriaal niet roest, makkelijk te reinigen is en beter isoleert dan het conventionele staal.
Cargoshell doet er nog een schepje bovenop door ook nieuwe materialen te gebruiken. De vloer van de container is van milieuvriendelijk bamboe in plaats van hout en de constructie zelf bestaat uit een nieuw composietmateriaal dat 25 procent minder weegt dan staal. Jammer genoeg is de Cargoshell tot nog toe drie keer duurder dan een gewone stalen container. Daar tegenover staat dat het composietmateriaal niet roest, makkelijk te reinigen is en beter isoleert dan het conventionele staal.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier
-
Reportage