Maersk test biobrandstof in containerschip

De Deense rederij Maersk Line stuurt deze maand een containerschip van Europa naar India op basis van biobrandstoffen. Rederij Maersk Line wil tijdens de tocht de performantie van verschillende mengsels testen.

Maersk doet al langer inspanningen om de ecologische voetafdruk van zijn containerschepen te verminderen. Op korte termijn zet het daarom vooral in op een verbeterde efficiëntie, onder meer door erg zuinige schepen te bestellen. Maar op langere termijn kijkt het naar meer ingrijpende oplossingen, zoals het gebruik van biobrandstoffen.

Het driehonderd meter lange containerschip Kalmar zal tijdens een tocht van 6.500 zeemijl richting India daarom verschillende brandstofmengsels die voor 7  tot 100 procent uit biobrandstof bestaan testen. Ingenieurs analyseren voor elk type brandstof de uitstoot van onder meer zwaveloxide, CO2 en fijns tof, en besturen de effecten op de motoren.

Rederijen als Maersk ondertekenden eerder dit jaar een akkoord binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om hun brandstofverbruik te verminderen. Daarvoor gaan ze onder meer trager varen. Ook moeten nieuwe schepen voldoen aan strengere efficiëntiestandaarden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.